Niewidzialny towarzysz życia!

8/17/2015

Myślą przewodnią dzisiejszego posta będzie muzyka, a konkretnie rola jaką pełni ona w życiu każdego z nas. Z moich obserwacji wynika, że nie ma na świecie osoby, która nie miałby z muzyką żadnego kontaktu. Muzyki  po protu słuchają wszyscy, bez względu na wiek, kolor skóry czy pozycję społeczną. Także i w moim życiu muzyka jest obecna, pełni ona w nim rolę niewidzialnego towarzysza kroczącego ze mną przez życie. 


Przygotowując się do napisania tego posta, dużo myślałem nad tym jaką właściwie rolę muzyka odgrywa w moim życiu. Po nie dość długich rozmyślaniach doszedłem do wniosku, że najprościej tą rolę określa zwrot użyty już w tytule tego tekstu czyli "niewidzialny towarzysz życia". Rozwijając to określenie mogę powiedzieć, że muzyka zajmuję czołowe miejsce wśród rzeczy niezbędnych do mojej normalnej egzystencji. Towarzyszy mi na każdym kroku, jest przy mnie zawsze!

Na "pierwszy rzut oka" może wydawać się, że trochę przesadziłem mówiąc, że "muzyka jest przy mnie zawsze". Ale nie mam zamiaru wymiękać i zaraz postaram się to uzasadnić. Zanim jednak to nastąpi to proszę Cię abyś sam przez chwilę zastanowił się nad tym stwierdzeniem. Przypomnij sobie swoje ostatnie wydarzenia, popatrz na swoje wspomnienia. Jestem pewien, że w większości z nich , bez względu na to o czym myślałeś muzyka była obecna.

Jeśli znalazłeś się wśród tego niewielkiego odsetka, który dalej się ze mną nie zgadza to poczytaj o moim przypadku. Dokonując podobnej analizy o jaką poprosiłem Cię akapit wyżej zauważyłem, że słuchanie muzyki jest pierwszą czynnością. którą wykonuję zaraz po przebudzeniu się. Muzyka pomaga mi się obudzić do życia. Podobnie zresztą jest w przypadku ostatniej codziennej czynności. Uwielbiam zasypiać przy dźwiękach ulubionych piosenek.

Podążając dalej w tej analizie zauważyłem także, że muzyka jest obecna podczas większości czynności, które wykonuję w ciągu dnia. Pisząc tego posta z głośników komputera lecą moje ulubione kawałki. Podobnie jest w czasie jedzenia, gotowania, nauki, czytania, przeglądania wiadomości, surfowania po necie czy podróżowania. Muzyka towarzyszy mi w drodze do pracy, a także w trakcie wykonywania obowiązków zawodowych czy nauki.

Zresztą odnośnie muzyki w pracy chciałem podzielić się z wami jeszcze jedną ciekawą dygresją. Otóż ostatnio, gdy ze względu na falę upałów jaka zalała nasz kraj, ograniczono dostawy prądu do dużych obiektów (ucierpiała galeria handlowa gdzie pracuje), wszystkie sklepy były zmuszone do redukcji zużycia energii elektrycznej. W związku z tym w mojej pracy zrezygnowano także z puszczania muzyki. To były najgorsze dni w pracy, która dłużyła się w nieskończoność.

Można więc powiedzieć, że muzyka towarzysząca nam w pracy bardzo wydatnie wpływa na naszą efektywność, a w jej towarzystwie czas spędzony na wykonywaniu obowiązków leci znacznie przyjemniej, a tym samym szybciej. Podobnie zresztą jest w czasie wysiłku fizycznego. Osobiście sprawdziłem, że bieganie czy jazda na rowerze znacznie efektywniej i mniej boleśnie przebiegają gdy w słuchawkach towarzyszy nam muzyka zamiast ciszy.

Zresztą dobry wpływ na kondycję fizyczną to nie jedyny plus muzyki. Słuchanie ulubionych dźwięków bardzo dobrze wpływa także na naszą sprawność psychiczną o czym piszę wielu naukowców w swoich publikacjach. Bardzo popularne jest stwierdzenie, że muzyka jest najlepszym , bezpłatnym i nieszkodliwym lekarstwem na złamane serce, depresje czy smutek. Podobnie jest ze stresem. Odpowiednia muzyka potrafi szybko ukoić największe nerwy.

Mówiąc o zaletach muzyki, nie mogę zapomnieć o tym, że dla mnie jest ona także najlepszym nośnikiem wspomnień. Na swojej trackliście mam bardzo wiele takich utworów, które nie podobają mi się ze względu na ich wykonanie, wokal czy walory artystyczne ale ze względu na sytuacje, która z nimi mi się kojarzy. Bardzo lubię słuchać takich utworów bo obcowanie z nimi jest dla mnie jak czytanie swojego pamiętnika zawierającego najważniejsze wydarzenia z życia.

Całkiem sporo plusów ma ten nasz "niewidzialny towarzysz życia". Wygląda na to, że właśnie znalazłem kolejny. Muzyka jak każda forma artystycznego wyrazu, także posiada wartości edukacyjne. Pomijając tak zwane kawałki techno, a no i te zaliczane do kanonu disco polo, większość utworów poza muzyczną stroną ma w sobie także przekaz. Szczególnie mogę tu wskazać na hip-hop, który moim zdaniem są nowoczesną formą poezji zawierającej przekaz.

Jeśli chodzi o zalety muzyki to chyba nic więcej nie wpadnie mi do głowy. Chcę jednak zaznaczyć, że do dobrego odczucia roli muzyki w naszym życiu ważne jest poznanie i zdefiniowanie swojego muzycznego gustu. Każdy z nas powinien sprawdzić jaka muzyka pasuje do nas najlepiej w danym momencie. Dzisiejsza technologia sprawia, że nie ma z tym żadnego problemu. Oprócz Tradycyjnego Radia, MySpace, czy YouTube, mamy też całą masę innych, nowych tworów.

Specjalnie poprzedni akapit zakończyłem tak, a nie inaczej. Mówiąc o tych innych tworach mam na myśli tak zwane agregatory muzyczne jak iTunes, Pandora (dostępna legalnie tylko w USA), Tidal (założony niedawno przez rapera Jay-Z), oraz mój ulubiony, bez którego ostatnio, po awarii slotu na kartę pamięci w moim fonie, nie mogę żyć - Spotify. Zaletą tych serwisów jest możliwość personalizacji, która sprawia, że wyznaczają nowy zapis w historii słuchania muzyki.

Wymienione wyżej agregatory działają na zasadzie serwisów społecznościowych, które umożliwiają nam dopasowanie muzyki w zależności od naszych potrzeb. Na przykład w takim Spotify użytkownik może korzystać ze specjalnie przegotowanych playlist w zależności od nastroju lub czynności w danej chwili. Fajnym przykładem jest też połączenie szwedzkiego serwisu z aplikacją Nike Runner, dzięki czemu muzyka dopasowuje się do tempa naszego treningu. 

You Might Also Like

9 komentarze

  1. Napisalas duzo prawdy. Co moge jeszcze powiedziec? Nic dodać nic ująć.

    OdpowiedzUsuń
  2. muzyka łagodzi obyczaje , pomaga sie rozluźnić, uspokaja nas lub pobudza , ona zawsze bedzie jakims tam małym elementem naszego zycia
    http://happinessismytarget.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  3. Wszystko w sumie co powiedziałeś jest prawdziwe. Mam często tak, że nie mogę słuchać danej piosenki ze względu na wspomnienia. :) Choć też czasami dobrym lekarstwem dla mnie jest cisza. Zapraszam do mnie na www.kaaisu.wordpress.com ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja z muzyka idę prze świat tzn że nie umiem się z nią rozstać :)

    http://pauliney94.blogspot.com/2015/08/praca-szkoa.html#comment-form

    OdpowiedzUsuń
  5. Muszę wypróbować ten szwedzki serwis. Biegam, więc się przyda. ^^

    OdpowiedzUsuń
  6. Dla mnie muzyka to także wehikuł czasu.
    Wspomnienia wydarzeń różnych przy których słuchałem pewnych utworów po usłyszeniu teraz paru nutek tych melodii w mig przenoszą mnie do tych chwil...

    OdpowiedzUsuń
  7. Muzyka towarzyszy mi od zawsze. Nie wyobrażam sobie bez niej życia. Ona napędza mnie do działania, motywuje!
    http://written-by-life.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  8. Muzyka jest naszym największym przyjacielem choć bywają momenty że także jest wrogiem ale pomińmy ten temat, muzyka jest z nami codziennie nawet gdy nie mamy słuchawek czy głośników, wystarczy zamknąć oczy i się wsłuchać w dźwięki natury i miasta czy nawet w cisze... Tak w cisze jest to jedyny utwór niepowtarzalny za każdym razem inaczej się układa gdyż podczas ciszy nas umysł sam dokłada do niej dźwięki, i gwarantuje wam że gdy zamkniecie oczy i zaczniecie się wsłuchiwać w to co was otacza do okoła założę się że zaczniecie słyszeć muzykę na początku nie pozorną i cicha ale czym bardziej zaczniecie się wsłuchiwać to te dźwięki z pozoru chaotyczne zaczną się układać w całość dlatego ja osobiście zamiast utworu puszczanego z mp3 czy telefonu czasem lubię usiąść zamknąć oczy i posłuchać miasta czy natury gwarantuje wam że przeżycia z tego słuchania są piękne jeżeli tylko zrozumie się sens... a co do post jest świetny ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. O tak, muzyka tworzy część mojego życia, bez której nie mogłabym żyć. Uwielbiam słuchać delikatnych rytmów, przez nie się uspokajam, wprawiają mnie też w bardzo dobry nastrój. Kocham również słuchać piosenek z przesłaniem, które mogę słuchać w kółko. :)

    http://queen-of-moon.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń