Zalew ukryty w środku Ruczaju

5/18/2015

Przed moja przeprowadzką do Krakowa, miasto to kojarzyłem wyłącznie z miejscami takimi jak Wawel, Sukiennice, Kopiec Kościuszki czy Kościół Mariacki. Są to miejsca tak rozpoznawalne, że zna je chyba każdy kto chodź raz odwiedził Kraków. Mało kto jednak wie, że stolica Małopolski to nie tylko oklepane zabytki, które oglądamy podczas każdej wycieczki, a również masa tajemniczych miejsc, o których ciężko znaleźć choćby wzmiankę w oficjalnych przewodnikach. Jedynym z takich właśnie miejsc jest Zalew Zakrzówek zlokalizowany na Ruczaju, jednym z najnowocześniejszych osiedli w mieście. 


Zakrzówek to zalew powstały w wyniku zalania dawnych kamieniołomów wapienia. Mieści się on w Dzielnicy VIII Dębniki na południu miasta. Nad zbiornik trafiłem już w pierwszych dniach swojego pobytu w Krakowie za sprawą znajomych poznanych na uczelni, którzy cały czas mówili coś o jakimiś pięknym zalewie blisko naszej uczelni. Zakrzówek mieści się kilkaset metrów od mojego wydziału (Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej UJ) więc postanowiliśmy się tam wybrać w przerwie między zajęciami. Już na samym początku przywitał nas płot odgradzający teren dawnego kamieniołomu.


Widok jaki tam się rozciąga jest naprawdę cudowny. Za każdym razem można ujrzeć przepiękną panoramę, której nie powstydziłaby się wytwórnia Disneya w swoich filmach. Ze skarpy rozciąga się obraz błękitnej tafli wody, która ze wszystkich stron otoczona jest śnieżnobiałymi wapiennymi skałami. Jedynym słowem magia! Będąc tam nie mogłem uwierzyć, że coś takiego znajduję się na najnowocześniejszym krakowskim osiedlu, które słynie z nowoczesnych budynków i siedzib korporacji branży IT jako Nokia czy Motorola. Naprawdę warto wybrać się na spacer dookoła brzegów zalewu by móc zobaczyć go z każdej strony.


Idąc dookoła po drodze mija się dziesiątki pozostałości po grillach, ogniskach czy imprezach, co zresztą jakoś szczególnie mnie nie zdziwiło bo zalew idealnie nadaję się do tego rodzaju wypoczynku. Szkoda tylko, że ludzie, którzy w ten sposób spędzają tam czas nie sprzątają po sobie co sprawia, że na brzegach jest delikatnie mówiąc śmietnisko. Co do grilla to sam wypróbowałem Zakrzówek pod tym względem. Zimne piwko, karkówka, boczek i kiełbaska idealnie uzupełniały cudowny widok na zbiornik jaki mieliśmy na zbiornik. Zresztą tego dnia teren właściwie zapełniony był młodymi ludźmi, którzy w ten sposób postanowili spędzić dzień.


Podczas kolejnej wizyty na terenie zalewu miałem okazję podziwiać go w wieczornej scenerii. Już dawno chciałem zobaczyć jak prezentuję się on podczas zachodu słońca. Przyznam, że widok był jeszcze cudowniejszy niż mogłem sobie wyobrazić. W tafli wody można było zobaczyć zarówno cienie drzew jak i odbicie zachodzącego słońca. Tym razem postanowiłem podejść jeszcze bliżej wody. Prowadzą tam kamienne schody, jednak dojście tam wymaga nie lada zgrabności bo nie raz jesteśmy zmuszani zwinnie pokonywać dziury lub wysokie ogrodzenia. Warto jednak wykazać się taki poświęceniem by zobaczyć idealnie czystą tafle wody.


Tak jak mówiłem woda w zalewie jest idealnie czysta. Nie ma w niej żadnych śmieci, ścieków czy mętnego mułu. Patrząc na tafle można bez problemu zobaczyć wszystko to co jest na dnie zbiornika. Woda jest prawie jak lustro w łazience, można się przeglądać żeby zobaczyć własne odbicie. Na pewno kiedyś wybiorę się tam żeby w niej popływać. Żałuje tylko, że nie jest nurkiem bo z opowieści znajomych słyszałem, że na dnie można znaleźć dużego fiata, autobus, a nawet furgonetkę. To musi być ciekawe, nurkować w takim klimacie. 

You Might Also Like

5 komentarze

  1. Nie miałem pojęcia o tych miejscach! Muszę odwiedzić!

    OdpowiedzUsuń
  2. Zawsze chciałam przyjechać do Krakowa. To takie moje marzenie trochę na końcu listy. Zawsze są sprawy ważniejsze. Może odpowiedni czas będzie po sesji... :)

    Podoba mi się Twój szablon, minimalistycznie, przejrzyście i tak jest najlepiej!

    OdpowiedzUsuń
  3. Uwielbiam takie miejsca a zalew jest przepiękny! : )

    dzejkoob.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  4. Piękne miejsca i na pewno mało kto o nich wie!

    OdpowiedzUsuń
  5. Przepiękne miejsca!
    Ale świetne zdjęcia!
    http://sweetchilisweet.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń